"Past Is Not Dead" er en grundig analyse av genese og opprettholdelse av stereotyper. Gjennom portrettet av Badin, en afro-karibisk slave fra det attende århundre som ble gitt til det svenske kongehuset, tilbyr forfatteren Allan Pred en unik innsikt i hvordan stereotyper overlever ved kontinuerlig forvirring av fakta og fiksjon. Boken er delt inn i to sammenkoblede montasjer inspirert av Walter Benjamin, der første montage tar for seg Badins liv, som endte i Stockholm i 1822, og de ulike fremstillingene av hans eksistens fra 1840-tallet til 1990-tallet. I den andre montasjen utvider Pred perspektivet til den sene 1800-tallet og nåtiden, og fokuserer på urbane steder der rasemessige stereotyper er synlige for offentligheten, inkludert et museum som har stilt ut kroppslige levninger av afrikanske menn. Boken er fascinerende med tanke på dens innsikt i rase og innvandring, og den tilbyr et kritisk blikk på den nasjonale forestillingen i en europeisk nasjon, med betydning som strekker seg langt utover dette spesifikke rammeverket.