I 'Ready Player Two' tar mediekritiker Shira Chess en grundig gjennomgang av hvordan kvinnebildet er konstruert innen videospill. Tidligere har spilleverdenen vært dominert av mannlige spillere, men dagens spillmiljø består nå av kvinner i omtrent halvparten av tilfellene. Dette skiftet utfordrer kulturelle stereotyper og gir rom for en ny forståelse av hva femininitet kan være. Chess fokuserer på konseptet 'Player Two', som representerer den ideelle kvinnelige gameren slik bransjen ser henne: hvit, middelklasse, heteroseksuell, cis-kjønnet, og med funksjonsdyktighet. Gjennom spill som 'Diner Dash', 'Mystery Case Files', 'Wii Fit', og 'Kim Kardashian: Hollywood', som er spesifikt markedsført mot kvinner, viser Chess hvordan disse spillene preger både spillkulturen og samfunnet for øvrig. Hun analyserer også aspekter knyttet til tidsstyring, omsorg, sosialt nettverk, konsum og kroppen, for å avdekke antakelsene som ligger til grunn for spillene utformet for kvinner.