En gang betraktet som marginale medlemmer av dyreverdenen, eller til og med avskyelige skapninger, opplevde insektene en bemerkelsesverdig heving i sin status i løpet av tidlig renessanse. Denne økte interessen ble i stor grad manifestert gjennom visuelle bilder – i opplyste manuskripter, stillebenmalerier, dekorative kunstformer, broderi, tekstildesign og kuriositetskapsler. I "The Insect and the Image" undersøker Janice Neri hvordan slike bilder bidro til å definere insektene som et gyldig studieobjekt for europeerne i den tidlige moderne perioden. Det var ikke før på 1500-tallet at insektene begynte å bli fremstilt som det soleklare fokus i malerier og tegninger – som isolerte objekter eller prøver mot en blank bakgrunn. Kunstnerne og andre bildeframstillere Neri diskuterer, benyttet seg av denne 'prøvelogikken', noe som koblet dem til en fremstillingsform hvor evnen til å skape detaljerte bilder var et tegn på kunstnerisk talent og et skarpt observasjonsevne. Boken gir en dyp innsikt i denne endringen i perspektiv og hvordan insektene ble hevet fra skyggen til å bli et anerkjent emne for kunstnerisk utforskning.