I boken "The New American War Film" presenterer Robert Burgoyne en grundig analyse av hvordan amerikansk film etter 9/11 har endret seg og hvordan disse endringene reflekterer den nye virkeligheten rundt krig i det 21. århundre. Filmgenren har alltid hatt en sentral rolle i filmhistorien, men på 2000-tallet har vi sett en markant forandring i de temaene som preger krigsfilmer. Burgoyne tar oss med på en reise for å forstå hvordan både selve krigens natur og de symbolske rammene som omgir den har blitt dramatisk omformet. Gjennom dyptgående studier av filmer som "The Hurt Locker", "Zero Dark Thirty", "Eye in the Sky", "American Sniper" og andre, viser forfatteren hvordan sjangeren har beveget seg bort fra de tradisjonelle temaene som heldig oppofrelse og nasjonal ære. I stedet legges det nå vekt på den prosedyremessige volden som følge av avanserte militære teknologier, samt den fysiske og mentale skaden som påføres individer. Disse filmene utspiller seg i en atmosfære preget av dyp angst og desillusjon, noe som gir et nytt perspektiv på den amerikanske krigsfilmens utvikling.