Boken 'The Platform Economy' av Marc Steinberg gir en dypere forståelse av dagens internettmedier og den underliggende ledelsesteorien. Plattformene er allestedsnærværende; fra sosiale medier og chat-tjenester til strømming, kredittkort og til og med bokhandlere – i dagens samfunn blir nesten alt beskrevet som en plattform. Steinberg argumenterer for at 'plattformiseringen' av kapitalismen har endret måten vi opplever og samhandler med teknologi på. For å forstå denne omfattende utviklingen er det avgjørende å ha et historisk presist og solid grunnlag. Boken fokuserer på Japan som et sentralt eksempel på global plattformisering, der Steinberg undersøker landets unike teknologiske og ledelsesmessige utvikling. Gjennom sine analyser kaster han lys over alle aspekter av det komplekse begrepet plattform. Blant de ukjente historiene som avdekkes, finner vi beretningen om i-mode fra 1999, den første omfattende mobile internettplattforma, som ble en mal for Apples og Googles senere dominans på mobilmarkedet. Steinberg beskriver også veksten til sosiale spillgigantene GREE og flere andre interessante eksempler som illustrerer plattformøkonomiens innflytelse på vår hverdag.