«Musica Poetica» gir en enestående innsikt i utviklingen av barokkens musikkunnelse. De innledende kapitlene fungerer som en introduksjon til konseptet og læren om musikalsk-retoriske figurer, hvor Martin Luthers musikkteologi, utviklingen av det barokke begrepet musica poetica, samt ideen om affektene i tysk barokk musikk utforskes. Boken tar også for seg musikkens anvendelse av retorikkens prinsipper og verktøy. Dietrich Bartel dykker deretter dypere inn i de musikalsk-retoriske figurene som ble utviklet i barokke avhandlinger og publikasjoner. Etter korte biografiske skisser av de fremste teoretikerne, undersøker Bartel disse teoretikernes tolkninger og klassifisering av figurene. Boken avsluttes med en omfattende presentasjon av de musikalsk-retoriske figurene, hvor hver teoretikers definisjoner blir presentert på originalspråket med parallelle oversettelser til engelsk. Bartels klare og detaljerte analyse av tyske barokkmusikalske-retoriske figurer gir leseren en dypere forståelse av denne komplekse og fascinerende perioden i musikkhistorien.