Mot slutten av 1960-tallet ble Hollywoods vestlige filmklassikere, representert av skuespillere som Tom Mix, Randolph Scott og John Wayne, ansett som utdaterte. Mange filmhistorikere og kritikere har hevdet at de tradisjonelle filmene om et mytisk amerikansk Vesten måtte vike plass for mer revisionistiske filmer, laget av innflytelsesrike regissører som Sam Peckinpah og Robert Altman, som ga en voldsom kritikk av vesterns "gylne år". Men filmhistorikeren Andrew Patrick Nelson avviser påstanden om at vesteren var død. Til tross for at filmer som 'The Wild Bunch' og 'McCabe & Mrs. Miller' fikk sin renessanse, var John Wayne fortsatt den mest populære skuespilleren innen denne sjangeren. Spørsmålet er da hvordan det var mulig med et revisionistisk oppgjør samtidig som 'Duke' fortsatt var i førersetet i Hollywood? I 'Still in the Saddle' tilbyr Nelson leserne et nytt perspektiv på Hollywoods vestlige filmer fra 1970-tallet, en tid der filmskapere prøvde å revitalisere sjangeren ved å appellere til et bredere publikum, inkludert en ny generasjon av sosialt bevisste seere. Nelson presenterer en omfattende analyse av hvordan disse filmene endret seg, samtidig som de forsøkte å beholde essensen av det som gjorde vesteren så populær i utgangspunktet.