I 1821 introduserte Sequoyah, en Cherokee metallarbeider og oppfinner, et skriftsystem som han hadde utviklet i mer enn ti år. Hans oppfinnelse - Cherokee-syllabaret - hjalp hans folk med å lære å lese og skrive innen fem år og ble en sentral del av deres identitet. Denne banebrytende studien undersøker dannelsen, spredningen og utviklingen av Sequoyahs syllabær fra manuskript til trykt form og videre til digitale medier. I motsetning til den vanlige oppfatningen viser forfatter Ellen Cushman at syllabaret ikke var basert på alfabetisk skriving, slik mange ofte tror, men heller på Cherokee-syllabler og, viktigst av alt, på betydningen i Cherokee-språket. Med en engasjerende fortellerstil beskriver Cushman hvordan Sequoyah skapte syllabaret uavhengig av vestlige alfabet-modeller. Han kalte det et alfabet fordi han forventet at det vestlige synet var at kun alfabetisk skriving er legitim. Å omtale syllabaret som et alfabet har imidlertid ført til vår nåværende misforståelse av hva det egentlig er.