Historien er mer til stede i vår hverdag enn noensinne. Gjennom en rekke medier er millioner av mennesker i dag i kontakt med historiske diskurser og praksiser. Enten det er gjennom spill som Civilization VI, live-action rollespill, kunstverk som The Berlin Trilogy, eller populære serier som Game of Thrones og verkene til Tolkien eller Satrapi, er historien overalt. Denne økningen i interessen for historie, kombinert med en enestående tilgang til sosiale plattformer, gir opphav til motstridende og uforenlige synspunkter når det gjelder hva som bør minnes (eller avvises), inkludert spørsmål om avkolonisering, forsoning og sosiale rettferdighetsspørsmål som eliminering av politivold og rasisme. Hvordan kan vi hjelpe ungdommen vår med å utvikle den kritiske tenkningen de trenger for å håndtere disse spørsmålene? Forfatterne av denne boken refleksjoner over bruken av verker av ikke-akademisk historie i klasserommet, og de utforsker hvordan populær eller offentlig historie kan anvendes som et undervisningsverktøy.