'DanceHall' utforsker samspillet mellom kulturgeografi, scenekunst og kulturstudier for å belyse ytelseskulturen over den svarte Atlanteren. Med jamaicansk dancehall-musikk som hovedfokus, avdekker boken et intrikat nett av kulturelle praksiser, politikk, ritualer, filosofier og overlevelsesstrategier som forbinder karibisk, afrikansk og afrikansk diaspora ytelse. Dancehall-musikk, preget av reggae-rytmer, digitale lyder og livlige DJ-tekster, fikk sitt gjennombrudd i Jamaica på slutten av det 20. århundre, med artister som Shabba Ranks, Shaggy, Beenie Man og Buju Banton i spissen. Til tross for den stadig økende populariteten globalt, mangler en grundig forståelse av dancehall-ytelsesrom, livsstil og mening. Forfatter Sonjah Stanley Niaah beskriver hvordan dancehall har oppstått fra marginaliserte ungdomsmiljøer i Kingstons ghettos og hvordan det fortsatt er dypt knyttet til disse områdene, noe som gir ytelseskulturen og rommene en distinkt identitet.