Boken 'Divine Art, Infernal Machine' utforsker den langvarige forvirringen mellom Johann Fust, Guttenbergs tidligere forretningspartner, og den beryktede Doktor Faustus. Forfatteren, Elizabeth L. Eisenstein, peker på at trykkekunsten fra sine tidlige dager ble ansett av mange som noe som nærmet seg svart magi. Likevel ble trykkeriet for det meste hilst velkommen som en 'guddommelig kunst' av vestlige kirkelig ledere og statsmenn. I det sekstende århundre feiret lutheranerne trykkekunsten for dens rolle i å frigjøre tyskerne fra paveveldet, mens radikale engelskmenn på 1600-tallet så på det som et våpen mot biskoper og konger. En tidlig koloniguvernør i Virginia takket Gud for at trykking var fraværende i kolonien sin, men hundre år senere hedret revolusjonære på begge sider av Atlanteren Gutenberg som en som satte i gang en uopprettelig bevegelse som underminert presters og kongers makt. Til tross for dette fortsatte akademikere å rose trykking som en fredelig kunst. De feiret kunnskapens fremvekst, samtidig som de uttrykte bekymring for informasjonsoverskudd. 'Divine Art' tar leseren med på en grundig reise inn i disse historiske perspektivene og reflekterer over trykkeriets dyptgripende innflytelse på samfunnet.