I 'Proust's Songbook' utforsker Jennifer Rushworth og analyserer rollen og tilstedeværelsen av sanger i Marcel Prousts verk 'À la recherche du temps perdu' (På sporet av den tapte tid). I motsetning til mange studier av Prousts musikk, som ofte fokuserer på instrumental musikk og større former som symfonier og opera, argumenterer Rushworth for at sanger og tekster har en sentral plass i Prousts litterære verk. Hun undersøker hvilke avgjørende øyeblikk i romanen som preges av innsettingen av sanger, samt hvordan Proust ble inspirert av samtidskomponister og teorikere. Gjennom dyptgående analyser av fem utvalgte øyeblikk med sang i 'À la recherche du temps perdu' avdekker Rushworth betydningen av disse sangene ved å bli nøye med tekstene, musikken, komponistene og deres historie. Rushworth tolker disse episodene gjennom teoretiske refleksjoner over sang og stemme, med særlig fokus på verkene til Reynaldo Hahn og Roland Barthes. Hun argumenterer for at sangene i Prousts roman ikke bare er isolerte innslag, men at de skaper resonans og sammenhenger som beriker leserens forståelse av verket.