I boken 'Sensuous Scholarship' tar Paul Stoller leseren med på en reise inn i kulturen til Songhay-folkene i Mali og Niger, hvor magesenteret ses som kjernen av personligheten. I denne konteksten forstås læring ikke bare som mental aktivitet, men i stor grad som en kroppslig erfaring. Songhay-bardene undersøker historien ved å 'spise ordene til forfedrene', mens trollmenn lærer kunsten sin gjennom inntak av spesifikke stoffer, ved å utsette kroppen sin for knivstikk og ved å mestre smerte og sykdom. Stoller utfordrer etablerte sosiale teoretikere og kulturkritikere som benytter seg av ideen om kroppslighet for å kritisere eurocentriske og falliske predisposisjoner i akademisk tenkning. Han argumenterer for at det å lese og analysere kroppen som en tekst, som ofte gjøres i vestlig akademisk diskurs, fremstår som eurocentrisk og lite hensiktsmessig, spesielt for antropologer som arbeider i samfunn hvor tekstbegrepet og teksttolkning er fremmede ideer. Gjennom hele boken fremhever Stoller viktigheten av å forstå de 'sanselige epistemologiene' som eksisterer i mange ikke-vestlige samfunn.