Ifølge legenden viste Jomfruen seg en julaften for en naiv ung mann i en av Konstantinopels mest berømte marian helligdommer. Hun ga ham et papirrull med instruksjonen om at han skulle svelge det, og i tråd med Jomfruens befaling gjorde han dette. Umiddelbart forvandlet stemmen hans seg til en søt og mild klang, og han begynte spontant å synge hymnen 'Jomfruen gir nå fødsel'. Slik begynte karrieren til Romanos Melodisten (ca. 485-560), en av de mest betydningsfulle liturgiske poetene i bysantinsk historie, og forfatter av minst seksti lange hymner, eller kontakia, som ble sunget under nattevaktene før store høytider og festivaler. I 'The Virgin in Song' undersøker Thomas Arentzen hvordan Maria blir karakterisert i disse kontakiene og hvordan kontakiene gjenspeiler Jomfruens kult. Han fokuserer på tre viktige øyeblikk i hennes liv, preget av den liturgiske kalenderen: møtet med Gabriel ved bebudelsen, fødselen av barnet ved jul, og sønnens død på langfredag.