Da Apollo 11-astronautene returnerte fra menneskehetens første ferd til månen i 1969, oppfordret NASA-embedsfolk til mer ambisiøse oppdrag. Imidlertid, i lys av borgerrettighetsbevegelsen, miljøutfordringer, Vietnamkrigen og andre sosiale kriser som preget offentlighetens oppmerksomhet, manglet de støtten som var nødvendig for å realisere disse ambisjonene. I stedet måtte romfartsorganisasjonen tenke mer beskjeden og pragmatisk, og utvikle et program som kunne dra nytte av Apollo-prosjektets entusiasme samtidig som det lovet relevans for den gjennomsnittlige amerikaneren. Det resulterende initiativet, romfergen, skulle bli selve hjertet i NASAs menneskelige romfartsaktiviteter i hele førti år, noe som åpnet muligheter for offentligheten til å engasjere seg i og delta i romprosjekter på nye måter. 'The People’s Spaceship' kartlegger hvordan og hvorfor NASA omhyggelig knyttet denne farkosten til så mange deler av samfunnet. Med fokus på både suksessene og utfordringene som ble møtt underveis, deler Amy Paige Kaminski historien om hvordan romfergen ble et symbol på menneskelig utforskning og samarbeid.