I sin bok 'Seduced by Radium' tar Maria Rentetzi oss med tilbake til slutten av 1800-tallet, da Marie og Pierre Curie oppdaget radium i 1898. Denne oppdagelsen banet vei for en radiumbesettelse som grep om seg i løpet av 1920-årene. Imidlertid kom det efter hvert forferdelige konsekvenser for både forbrukere, pasienter og helsepersonell, som oppdaget at den utbredte bruken av dette stoffet kunne være dødelig. Rentetzi belyser hvordan radium, i tillegg til å bli sett på som en potensiell behandling for kreft, også ble omformet fra et vitenskapelig objekt til et vanlig av ønsket handelsvare i amerikansk kultur. Boken utforsker hvordan Standard Chemical Company i Canonsburg, Pennsylvania, som var den første vellykkede kommersielle produsenten av radium i USA, gjennomførte en aggressiv markedsføringskampanje for å fremheve fordelene ved radiumterapi. Selskapet posisjonerte radium som et mirakelmiddel, og over-the-counter produkter som gjødsel, maling, kosmetikk, tonika og suppositorier ble markedsført som tryggere enn de kanskje faktisk var. Bruken av feromoner som 'Liquid Sunshine' og 'Elixir of Youth' ble på en bemerkelsesverdig måte utvannet tilliten for forbrukere, i en tid der radium ble sett på som en revolusjonerende farmasøytisk oppdagelse.