Mamas of Dada tar for seg livene og verkene til seks fremtredende kvinnelige støttespillere av Dada-bevegelsen: Emmy Hennings, Gabrielle Buffet, Germaine Everling, Céline Arnauld, Juliette Roche og Hannah Höch. Paula K. Kamenish har valgt ut disse kvinnene for deres avantgarde aktivitet i de viktigste sentrene for Dadas opprørske virksomhet. Mest betydningsfullt er det at de etterlot seg et skriftlig vitnesbyrd om sitt engasjement med bevegelsen, som, selv om den var kortvarig mellom 1916 og 1924, hadde en vidtrekkende geografisk innflytelse. Den opprørske ånden fra Dada-epoken viste seg å være både portabel og tilpasningsdyktig, og bevegelsen ble en forløper for senere former for surrealismen, samtidig som den lånte elementer fra ekspresjonisme, konstruktivisme, futurisme og kubisme. Dadaens innflytelse strakte seg over flere kunstformer, inkludert skulptur, maleri, dans, musikk, tekstilkunst, film, dekupasje, fotomontasje, maskelaging og poesi. Noen av de kvinnelige Dadaistene var aktive deltakere som fremtrådte i litterære tidsskrifter, på scenen eller i gallerier, mens andre inntok en mer observant rolle.