På slutten av 1970-tallet var populærmusikken i en kreativ omveltning. Som sangeren og produsenten Chris Stamey beskriver, var 'den gamle garde blitt oppblåst, karikert, og i stor grad co-opted av jakten på maksimal profitt, noe vi ville unngå'. I 'A Spy in the House of Loud' tar han oss med tilbake til den kunstneriske eksplosjonen som fant sted i New Yorks klubber som CBGB i Bowery, der banebrytende band som Television, Talking Heads og R.E.M. omformulerte musikkens regler. Bare 22 år gammel og nyankommet fra North Carolina, dykket Stamey inn i miljøet og spilte et år med Alex Chilton før han dannet dB’s og spilte inn albumene 'Stands for deciBels' og 'Repercussion', som fortsatt har en entusiastisk tilhengerskare. 'A Spy in the House of Loud' fanger på livaktig vis energien som drev musikkscenen, da arena rocken ga vei for punk og andre nye former for elektrisk musikk. Stamey deler fascinerende bakhistorier om skapelsesprosessen i studioet, og beskriver begge sider av kunsten å lage musikk.