«Playing the Percentages» gir en grundig innføring i historien om filmdistribusjon i USA fra 1910-tallet til 1930-tallet, med fokus på markedsføringspraksiser som booking, circuits og pakking. Boken forteller ikke historien om en «gylden tidsalder» med filmer, stjerner eller individuelle studioer, men legger i stedet vekt på den økonomiske utviklingen av filmindustriens distribusjonsmetoder. Derek Long utforsker hvordan Hollywoods vertikalt integrerte studiosystem oppsto ved å belyse de utfordringene som oppstod rundt distribusjonspraksisene. Gjennom en kombinasjon av arkivforskning, kritiske undersøkelser av filmindustriens bransjepresse og økonomisk analyse avdekker Long et komplekst og stadig skiftende system av forhandlinger mellom distributører og utstillere. Han utfordrer den overveiende oppfatningen i akademia om «block booking» som en ensartet distribusjonsmetode, og retter oppmerksomheten mot distribusjonspraksiser som går utover enkel sirkulasjon, og fremhever de dynamiske aspektene ved filmdistribusjonens utvikling.