I de senere år har kunst og teknologi nærmet seg hverandre på en bemerkelsesverdig måte, noe som har ført til fremveksten av neuroestetikk - et nytt felt der nevrovitenskap og estetikk møtes. I boken "The Neural Imagination" tar Irving Massey for seg denne alliansen, dels for å berolige både kunstnere og publikum som frykter at hjerneforskningen kan 'forklare bort' kunsten. Den første delen av boka belyser hvordan nevrovitenskap kan berike vår forståelse av ulike aspekter ved kunst. I den andre delen presenteres en humanistisk tilnærming til kunsten, som er utelukkende skrevet uten referanse til nevrovitenskap, for å tydeliggjøre metodologiske forskjeller mellom de to tilnærmingene. Denne humanistiske stilen preges av en dypere dykking inn i det enkelte verk, med en evaluering som fokuserer på verkets egenverdi, snarere enn ved å være distansert i søket etter generelle prinsipper. I den avsluttende delen argumenterer Massey for at selv om det er betydelige forskjeller, kan nevrovitenskap oppfattes som en samarbeidspartner når vi aksepterer virkeligheten av fantasi.