I løpet av festivalen for latinamerikansk film i Viña del Mar, Chile i 1967, samlet en gruppe filmskapere seg for å skape den Nye Latinamerikanske Kinoen, med et mål om å bruke film som et verktøy for sosial bevissthet og endring. Nærmere tre tiår senere har denne bevegelsen produsert et imponerende mangfold av filmer, kritiske essay, og manifest som fundamenterer seg på sosial teori for å informere filmproduksjon. Boken 'The New Latin American Cinema' utforsker de institusjonelle og estetiske grunnlagene for denne kinoen. Zuzana Pick kartlegger seks viktige områder av undersøkelse: historie, authorship, kjønn, populær kino, etnisitet og eksil. Gjennom grundige diskusjoner av nærmere tjue filmer og deres skaperne, som 'Camila' (María Luisa Bemberg), 'The Guns' (Ruy Guerra) og 'Frida' (Paul Leduc), belyser boken hvordan den Nye Latinamerikanske Kinoen har benyttet film som et middel for å endre samfunn, transformere nasjonal uttrykk, støtte internasjonale forskjeller, og hevde regional autonomi.