I boken 'The Passion of David Lynch' utforsker filmskaperen David Lynch sin kreative prosess, hvor han hevder at han i løpet av filming er usikker på hva han gjør hele nittio prosent av tiden. For å forstå Lynchs filmer, mener Martha Nochimson at man må være åpen for det underbevisste og motsette seg den logiske forenklingen av språket. Nochimson bruker en nyskapende tilnærming der hun henter inn strategier som foreslår at man kan oppfatte Lynch’s visuelle verden på en dypere måte. Gjennom denne boken presenterer hun nære analyser av Lynchs filmer, støttet av unike og grundige intervjuer med Lynch selv. Boken begynner med en utforskning av hans visuelle inspirasjoner fra kunstnere som Jackson Pollock, Francis Bacon og Edward Hopper, samt hans tilknytninger til ikoner som Alfred Hitchcock og Orson Welles. Deretter dykker hun dypt inn i analysene av Lynchs arbeid, inkludert kjente titler som 'Twin Peaks: Fire Walk with Me', 'Wild at Heart', 'Twin Peaks', 'Blue Velvet', 'Dune', 'The Elephant Man', 'Eraserhead', 'The Grandmother', 'The Alphabet', og Lynchs nyeste verk, 'Lost Highway'. Nochimsons tolkninger utfordrer og sprenger tidligere oppfatninger av Lynch som en avvikende filmskaper.