I 1989 slapp Geto Boys en kraftfull låt, "Size Ain’t Shit", som hyller gruppens medlem Bushwick Bill. Født med dværgvekst, var Bill en av de få synlig funksjonshemmede musikerne som oppnådde bred berømmelse, og han er en av de enda færre som direkte og vedvarende tok opp temaet funksjonshemming i musikken. Opprinnelig ansatt som danser, ble Bill en sentral del av Geto Boys når Houston-kollektivet ble en av hip-hop-sjangerens mest betydningsfulle grupper. "Why Bushwick Bill Matters" skildrer denne viktige kunstneren og utforsker hva han avslører om forholdet mellom rase, seksualitet og funksjonshemming i populærmusikken. Charles L. Hughes analyserer Bills innspillinger og musikkvideoer (både med Geto Boys og solo), fra den skrekkelige komiske personaen "Chuckie" til sårbare vers i sanger som "Mind Playing Tricks On Me", og diskuterer hans fremstillinger av dværgvekst, avhengighet og psykisk sykdom. Hughes undersøker også Bills betydning i sin tid og i den lengre historien om funksjonshemming i musikk. Som en kompleks figur, belyste Bill...