Boken "Feeling Obligated" kombinerer teoretiske innsikter med førstehånds erfaringer fra kanadiske lærere for å belyse hvordan neoliberalismen – innføringen av markedslignende normer i utdannings- og sosialpolitikken – påvirker lærernes faglige integritet. Anne M. Phelan og Melanie D. Janzen beskriver de elendige forholdene lærere arbeider under, deres innsats for å navigere og motstå disse omstendighetene, samt deres kamp for å handle etisk overfor elever, spesielt de som allerede er marginalisert både økonomisk og sosialt. Boken utforsker hvordan utdanningspolitikk forsøker å omforme lærere til dyktige klinikere, og revitaliserer samtalen om undervisning som en livsvarig profesjon der utfordringen med forpliktelse står sentralt. Plaget av det som allerede har skjedd og truet av hva som kan komme, setter "Feeling Obligated" søkelyset på utfordringen med etisk forpliktelse i undervisning og argumenterer sterkt for en revitalisering av undervisning som en profesjon preget av forpliktelse og besluttsomhet.