Boken "For the Encouragement of Learning" tar for seg den omstridte historien om opphavsrett i Canada, der forfatteres økonomiske og omdømmemessige interesser ofte står i konflikt med forlagets kommersielle interesser og allmennhetens behov for tilgang til kunnskap. Den skildrer Canadas tidligste lover om opphavsrett for å belyse hvordan beslutningstakere før konfederasjonen oppfattet opphavsrettens normative hensikt. Gjennom bruk av offentlige og private arkiver samt registre for opphavsrett, dokumenterer Myra Tawfik at opphavsrettslovgivningen på 1800-tallet ble utformet med et mål for øye: å fremme læring i skolene ved å tilrettelegge for masseproduksjon av utdanningsmateriell. Boken avdekker at opphavsrettslovene var avgjørende elementer i britisk nordamerikansk utdanningspolitikk, og belyser de viktige rollene lærere, reformatorer innen utdanning og politikere spilte i fremveksten og utviklingen av disse lovene. Den forklarer også hvordan beslutningstakere begynte å vurdere forholdet mellom opphavsrett og tilgang til læring.