Opera, Tragedy, and Neighbouring Forms from Corneille to Calzabigi
Produktbeskrivelse
Siden 1800-tallet har noen av de mest innflytelsesrike historikerne fremstilt opera og tragedie som helt separate kulturelle fenomener. Disse historikerne har avvist en meningsfull forbindelse mellom antikkens tragedie og tidlige moderne komponisters forsøk på å utvikle intens dramatikk. I boken 'Opera, Tragedy, and Neighbouring Forms from Corneille to Calzabigi' undersøker Blair Hoxby og bidragsyterne hvordan opera og tragedie har hatt et produktivt, om enn til tider rivaliserende, forhold. Fra opprettelsen av fransk regelmessig tragedie under Richelieu på 1630-tallet til operaens reformer støttet av Calzabigi og Gluck på slutten av 1700-tallet, boken belyser utviklingen av disse kunstformene. Gjennom en rekke case-studier utforskes også nærliggende teaterformer som pastoraldrama, tragédie en machines, tragédie en musique samt Goldonis dramma giocoso. Forfatterne analyserer kjente mesteverk fra Corneille, Voltaire, Metastasio, Goldoni, Calzabigi, Handel og Gluck, noe som gir leseren dypere innsikt i de kulturelle og kunstneriske sammenhengene.