Til tross for påstander om at språk, inkludert fransk og engelsk, ikke kan fange opp luktopplevelsen tilstrekkelig, har mye av Frankrikes litteratur fra det nittende århundre blitt rost for sin levende beskrivelse av dufter. I takt med at fransk parfyme ble industrialisert, demokratisert, kosmetisert og feminisert i løpet av det nittende århundre, blefortellinger om duftige spor ofte knyttet til toksisk atferd, og en kvinnes duft oppfattet som både forførende og noe som måtte kontrolleres. "Perfume on the Page in Nineteenth-Century France" utforsker hvordan fiksjon og tilknyttede skrifter om olfaksjon møtes, gjennomtrenger og kaster lys over hverandre, ved å trekke på et rikt utvalg av ressurser. Boken analyserer alt fra medisinske traktater, brev, manuskripter, plakater, trykte annonser, tidsskriftartikler, parfymehåndbøker, etikettebøker og intervjuer, til møter med de duftende materialene selv. Cheryl Krueger undersøker hvordan den olfaktoriske språket i en roman eller dikt formidler tekstens særegenhet.