Boken «The Conflict over the Conflict» tar for seg en av de mest delte og betente spørsmålene på dagens høyskoler og universiteter: konflikten mellom Israel og Palestina. På den ene siden står pro-palestinske studenter som anklager støttespillere av Israels eksistensrett for å være rasister, og som ofte forstyrrer deres arrangementer. På den andre siden finner vi pro-Israel studenter som karakteriserer pro-palestinske studenter som terrorister, og de jødiske studentene som forrædere. Konflikten har ført til rettssaker, forslag til ny lovgivning, og enkelte akademikere har blitt svartelistet og mottatt drapstrusler. Den akademiske friheten står på spill, og hele den akademiske virksomheten trues. Men hvordan kom vi hit, og hva kan gjøres? I denne engasjerte boken undersøker Kenneth S. Stern hvordan begge parter prøver å sensurere hverandre. Han stiller spørsmål ved hvorvidt dagens studenter, i stedet for å utfordres til å ta tak i vanskelige spørsmål og ideer, blir isolert fra dem. Stern rammer inn sin analyse på en unik måte: vår evne til å tenke rasjonelt blir hemmet når vår identitet er sterkt knyttet til spørsmål om oppfattet sosial rettferdighet eller urettferdighet.