Krimkrigen (1854–56) betraktes som den første moderne krigen, preget av taktisk bruk av jernbaner, telegraf, krigsskip, langdistanserifler og de beryktede skyttergravene som skulle komme til å prege Første verdenskrig. Den er også ansett som den første mediekampanjen: den første krigen hvor krigsreportere påvirket folk hjemme, og den første krigen dokumentert med fotografier. Til tross for dette, er det bemerkelsesverdig at ingen, selv ikke franskmennene, ser ut til å huske at Frankrike deltok i denne konflikten, hvor de mistet 95,000 soldater og spilte en avgjørende rolle i den allierte seieren. Krimkrigen ser dermed ut til å ha blitt glemt i den kulturelle historien som former den moderne franske identiteten. I boken "The Crimean War and Cultural Memory" undersøkes hvordan Krimkrigen ble, og ikke ble, representert i fransk kulturhistorie i den andre halvdelen av det nittende århundre. Gjennom analyser av litteratur, kunst, teater, materielle objekter og medisinske rapporter, kaster boken lys over de glemte sporene fra Krimkrigen og dens betydning for fransk kultur.