Innovasjon er en avgjørende strategisk prioritet for bedrifter i alle sektorer. I boken "The Innovation Navigator" tar Tucker J. Marion og Sebastian K. Fixson for seg fire ulike innovasjonsarchetyper eller -moduser: 'spesialist', 'bedrift', 'samfunn' og 'nettverk'. Disse arketypene spiller en sentral rolle i det stadig utvidende innovasjonslandskapet. Spesialister benytter seg av teknologi for å utvikle helt nye løsninger og oppnå bedre produktprestasjoner. Bedriftsinitiativer som etableres innen selskapet, senker tersklene for ansatte til å velge seg inn i entreprenørielle prosjekter, samtidig som de reduserer byråkratiske begrensninger. Samfunnet bidrar med nye kunnskapskilder ved å utvide virksomhetens grenser, noe som dramatisk øker antallet deltakere. Nettverket skaper partnerskap og økosystemer som muliggjør innovasjoner som ikke kunne blitt utviklet av enkeltstående selskaper alene. "The Innovation Navigator" fungerer som en veiledning for leseren i jakten på å utforske og utnytte disse ulike innovasjonsmodusene. Hvert kapittel gir viktige innsikter i de iboende aspektene ved innovasjon.