I det nittende århundrets England var naturen en scene for eksperimentering, eksotisme og grenseoverskridelse, som et symbol på de globale utvekslingene i det britiske imperiet. Holdninger til transplantasjon av både eksotiske planter og mennesker til viktorianske drivhus og byer blir uttrykt med bekymring i flere fantasifulle sjangertitler, som mysterier, science fiction og skrekkhistorier. I en midtviktoriansk periode preget av ivrig innsamling av planter fra de fjerneste delene av det britiske imperiet, anerkjenner "Novel Cultivations" planter som viktige og følsomme subjekter som ofte fungerer som mer betydningsfulle aktører enn mennesker i de nittende århundres romaner. Forestillingene om det innfødte og naturlige ble utfordret av avsløringen om at naturen var globalt tilveiebrakt, en forstyrrelse som vises i både hager og romaners plott. Elizabeth Chang utforsker her plantenes handlekraft gjennom kloke lesninger av et bredt spekter av fiktive verk, fra monstrøse rododendroner til større temaer om naturens agentur.