Denne banebrytende boken tar en ny tilnærming til de kanoniske fortellingene fra det lange attende århundre gjennom et samspill mellom queer-studier og miljøhumaniora. Jeremy Chow utforsker viktige verker som Daniel Defoes 'Robinson Crusoe' og Jonathan Swifts 'Gullivers reiser', samt gotiske romaner som Mary Shelleys 'Frankenstein', for å avdekke hvordan vannets rolle påvirker lesningen av disse sentrale tekstene. Chow navigerer gjennom ulike representasjoner og faser av vann for å fremheve elementets skjulte, men kraftfulle innvirkning på narrativ, teori og identitet. Vann viser seg å være både en deltager og en scene der kroppslig vold kommer til uttrykk. Havet, elvene, dammene, bekken og isbreene deltar i en voldsom dekolonialisering som fragmenterer, revidere og omformer forestillingene om kolonial maskulinitet som er fremtredende i løpet av det lange attende århundre. Gjennom en innovativ serie av intermezzi kartlegger 'The Queerness of Water' også etterlivene til attenhundretalls litteratur i det sene tyvende århundre.