I boken 'Menacing Environments' analyserer Benjamin Bigelow hvordan en særlig filmgenre håndterer og utfordrer den regionale identiteten i Norden. Til tross for at de nordiske landene er kjent for sine progressive miljøpolitikker og naturglade innbyggere, finnes det en tilsynelatende motsetning i form av sjangeren ecohorror. I disse filmene, inkludert slasher- og arthouse-thrillere som 'Antichrist' (regissert av Lars von Trier, 2009) og 'Midsommar' (regissert av Ari Aster, 2019), vises det en urovekkende sammenblanding av mennesker og natur. Filmene har oppnådd både kommersiell og kritisk anerkjennelse, og avdekker en understrøm av ekofobi i den nordiske kulturen, noe som står i kontrast til regionens rykte for miljøvennlighet. Bigelow argumenterer for at ecohorror fremkaller de samme alarmlydene som klimaaktivister har advart om, og antyder at den riktige responsen på den pågående klimakatastrofen ikke er optimisme og et markedsliberalt fokus på bærekraftig utvikling, men heller frykt og angst. Boken gir en dypere forståelse for hvordan ecohorror destabiliserer tradisjonelle oppfatninger og inviterer leseren til en kritisk refleksjon rundt vårt forhold til naturen.