Menacing Environments dykker inn i den fascinerende sjangeren ecohorror, som eksisterer i en kontrastfylt sammenheng med de nordiske lands anerkjente miljøpolitiske fremgang. Til tross for deres rykte som miljøvennlige, avdekker filmer fra denne sjangeren en bekymringsfull understrøm av ecophobia i den nordiske kulturen. I boken analyserer Benjamin Bigelow hvordan filmer som Antichrist, regissert av Lars von Trier, og Midsommar av Ari Aster, utfordrer begreper om menneske og natur, samtidig som de setter fokus på de dystopiske konsekvensene av klimaendringer. Bigelow hevder at ecohorror speiler alarmklokkene som klimaalarmister har ringt, og antyder at virkeligheten vi konfronterer i møte med den pågående klimakatastrofen nødvendigvis må være preget av frykt og angst, snarere enn en optimistisk, markedsvennlig tilnærming til bærekraftig utvikling. Gjennom sitt grundige arbeid skaper Bigelow en viktig dialog om hvordan vår forståelse av identitet og miljø kan omformes av sjangerens unike visuelle og narrative uttrykk.