Ti år etter utgivelsen av den banebrytende samlingen Folklore and the Internet, gir Andrew Peck og Trevor J. Blank et viktig oppdatert blikk på forskningen innen digital folklore med boken Folklore and Social Media. Sosiale medier representerer en unik, virtuell og hybrid plattform for menneskelig kommunikasjon, som er mer dynamisk, utbredt og nyansert enn internett alene. Størstedelen av amerikanerne benytter sosiale medier for å få tilgang til og samhandle med digitale kildematerialer på mer avanserte og robuste måter. Boken inneholder tolv kapitler som spenner over ulike temaer, fra overføringen av legender og falske nyheter til casestudier av memer, vitsesykluser og Twitter-hashtagkampanjer, og gir nye perspektiver på digital arv og nettsidearkivering. Redaktørene og bidragsyterne tar både de 'digitale' og 'folklore' elementene på alvor, ettersom sosiale medier fundamentalt endrer folketradisjoner på nye, om enn ofte usynlige, måter. Plattformene for sosiale medier oppfordrer til hybride framføringer som kan fremstå som uformelle.