I boken "Beating the Bounds" undersøker Roy Benjamin hvordan grenser og begrensninger i stor grad preger verkene til James Joyce, med særlig fokus på hans senere mesterverk, "Finnegans Wake", samt "Ulysses" og andre tekster. Benjamin bygger videre på filosofiske tanker fra Friedrich Nietzsche, Giordano Bruno og forskeren Fritz Senn for å granske og forene Joyces motstridende tendenser til både å etablere og overskride grenser. Han begynner med å kontrastere Joyces skildringer av de kunstig pålagte grensene som ritualer og politisk makt med forfatterens oppmerksomhet på naturlige grenser som elver og fjell. Neste del av boken tar for seg seksuelle, åndelige og mellommenneskelige grenser i "Finnegans Wake". Benjamin går deretter inn på hvordan Joyce både bekrefter og undergraver grensene for filosofi, geometri og estetikk. I avslutningen tar han for seg Joyce sine framstillinger av grensene som blir pålagt i kosmogoniske myter, og sammenstøtet mellom den avgrensede middelalders verden og den grenseløse moderne tilværelsen.