Boken 'iSpy' av Mark Andrejevic utfordrer leseren til å revurdere hvordan moderne medieteknologier påvirker vårt liv. Med eksempler som å bruke matkortet hos Safeway eller avgi stemme i 'American Idol', demonstreres hvordan vår informasjon kontinuerlig samles inn. Fra store aktører som Amazon og iTunes til smarttelefoner og GPS-enheter, gir disse teknologiene oss et stort inntrykk av valgmuligheter og deltakelse. Imidlertid advareldre Andrejevic mot at disse stadig utviklende teknologi også er blitt benyttet til overvåkning og kontroll, noe som spesielt har kommet frem i avsløringer om NSA's hemmelige overvåking av telefoner, e-poster og internett-søk. Selv om mange mener at den økende bruken av interaktive medier gir styrke til enkeltindivider og demokratiserer samfunnet, stiller Andrejevic det kritiske spørsmålet: Til hvilken pris? I 'iSpy' avdekker han at de fordelene som blir lovet, ofte kommer med skjulte kostnader.