I boken "Bloodstained Narratives: The Giallo Film in Italy and Abroad" dykker en gruppe forskere ned i den fascinerende og ofte oversette giallo-filmklassen. Denne filmgenren, kjent for sine brutale mord, samt kombinasjonen av høy kunst og spektakulær underholdning, blomstret i Italia på 1960- og 1970-tallet. Med utgangspunkt i verk fra regissører som Mario Bava, med filmen "The Girl Who Knew Too Much" (1963), og Dario Argento, som laget "The Bird with the Crystal Plumage" (1970), har giallo-filmer ikke bare preget italiensk filmkultur, men også influert amerikanske slasher filmer på 1980-tallet og tiltrukket seg en voksende tilhengerskare. I denne antologien undersøker bidragsyterne en rekke aspekter ved giallo som sjelden har blitt grundig studert. Hver kapittel gir leserne en detaljert analyse av et variert utvalg filmer, fra mesterverk av Argento til skjulte skatter som fortjener mer oppmerksomhet. Boken byr på en dypere forståelse av giallo-genren, og utfordrer leseren til å se forbi det overfladiske for å oppdage de kunstneriske nyansene som skjuler seg innenfor dette unike filmlandskapet.