Den 4. desember 1957 revolusjonerte Miles Davis produksjonen av filmmusikk ved å improvisere musikken til Louis Malle’s ‘Ascenseur pour l’échafaud’. Dette filmen ble et tidlig eksempel på den franske nybølgen, og utfordret konvensjonene innen tradisjonell filmproduksjon ved å sette fokus på eksperimentering og kreativt samarbeid. I løpet av denne perioden, fra slutten av 1950-tallet til 1960-tallet, opplevde jazzen en kortvarig 'gylden tidsalder' i film, hvor mange uavhengige filmskapere verdsatte improvisasjonsteknikker og stilte musikk fra zentrale figurer som John Lewis, Thelonious Monk og Duke Ellington i sentrum. Men hvordan står det til med jazzen i film i dag? 'Improvising the Score: Rethinking Modern Film Music through Jazz' gir en original og levende undersøkelse av nyskapende samarbeid mellom kjente samtidsjazzartister og fremtredende uavhengige filmskapere. Boken utforsker hvordan disse integrerende jazz-film produksjonene utfordrer oss til å tenke nytt om mulighetene innen filmens musikalske produksjon. Med grundige case-studier av samarbeider, gir verket innsiktsfulle perspektiver på den moderne lydsettingen i film.