«Rebirth of the English Comic Strip: A Kaleidoscope, 1847-1870» utforsker en oversett fase av tegneserienes historie som har blitt totalt neglisjert. Dette skjulte skattkammeret av mid-viktoriansk grafisk humor er bemerkelsesverdig rikt på billedfortellinger av alle slag. Forfatter David Kunzle beskriver denne perioden som en «gjenfødelse», ettersom det hadde vært en lang nedgang i bruken av denne nye sjangeren siden den store karikaturens tid (ca. 1780-1820), da tegneserien ble ansett som en bifunksjon. Plutselig, i 1847, fikk en ny, post-Töpffer tegneserie liv i Storbritannia, hovedsakelig i tidsskrifter, særlig i Punch, hvor de beste kunstnerne fra denne perioden bidro, om enn sporadisk: Richard Doyle, John Tenniel, John Leech, Charles Keene og George Du Maurier. Fram til nå har denne delen av det omfattende verket til de kjente mesterne innen journalistisk karikatur i Punch nesten helt blitt oversett. Unik er også George Cruikshank, som på en enkelt og uavhengig måte gjenopplivet temaene i den alvorlige kontrasten med sitt verk «The Bottle».