I "The Child Gaze: Narrating Resistance in American Literature" utforsker Amanda M. Greenwell begrepet barnets blikk som en fortellerstrategi for sosial kritikk i amerikansk litteratur fra det tjuende og tjueførste århundre, både for barn og voksne. Ved å analysere et variert utvalg av verk, inkludert James Baldwins "Little Man, Little Man", Mildred Taylors "Roll of Thunder, Hear My Cry", Toni Morrisons "The Bluest Eye" og Gene Luen Yangs "American Born Chinese", tar Greenwell utgangspunkt i barn og deres konkrete handlinger av å se. Hun forklarer hvordan disse handlingene av å se leder leseren og argumenterer for at barnets blikk fungerer som signaler for å revurdere dominerende ideologier relatert til rase, etnisitet, tro, klasse og kjønn. Gjennom sin analyse viser Greenwell hvordan blikkene kan utgjøre en fleksibel og effektiv fortellerstrategi som fungerer på tvers av ulike perspektiv, fokus, publikum og former. Boken vever sammen litteraturstudier om barn i USA, studier av visuell kultur, narrativa teorier og annen kritisk diskurs.