Boken 'The School Story: Young Adult Narratives in the Age of Neoliberalism' tar for seg arbeidet til dagens forfattere, filmskapere og kritikere som, i refleksjonen over skoleopplevelsen, bidrar til å forme de dominerende ideene om skolen. Diskusjonen omfatter hovedsakelig fortellinger rettet mot barn og unge. David Aitchison analyserer alvorlige romaner for ungdom, som Laurie Halse Andersons 'Speak' og Faiza Guènes 'Kiffe Kiffe Tomorrow', samt den lettsindige, ungdomsrettede fikjsonen til Andrew Clements og Tommy Greenwald, og Malala Yousafzais selvbiografi for unge lesere, 'I Am Malala'. Aitchison responderer også på historier der unge mennesker er hovedpersonene, i romaner som Sapphires 'Push' og filmer som 'Battle Royale' og 'Cooties'. Til tross for den brede variasjonen i fremstillingene av unges liv, avslører disse fortellingene en økende følelse av krise innen utdanning rundt om i verden, særlig når det gjelder rettferdighet – i hvilken grad studenter fra ulike bakgrunner har reelle muligheter til å motta kvalitetsutdanning.