Svangerskap, fødsel og restitusjon etter fødsel er utfordrende erfaringer som påvirker kvinner både fysisk, mentalt og følelsesmessig, på måter som ofte har blitt minimalisert, avfeid eller forsømt i historiske sammenhenger. En mors kropp blir en offentlig kropp, fysisk og politisk ikke lenger hennes egen, men delt med ektefelle, barn og omgivelsene. Hennes kropp blir dermed det perfekte fartøy for en invasiv tilstedeværelse – eller besettelse. "The Sinful Maternal: Motherhood in Possession Films" undersøker morsrollen og morskap i ti forskjellige besettelsesfilmer, deriblant "Rosemary's Baby", "The Exorcist", "The Babadook" og "Hereditary". Kapitlene tar for seg arbeidet til regissører som James Wan, Jennifer Kent, Robert Eggers og Ari Aster, og hvordan deres filmatiske tilnærminger til disse verkene skaper rike narrativer om besettelse som utforsker ulike aspekter av morskap og kvinners handlingsrom. Boken navigerer i skjæringspunktene mellom kjønnsstudier, arkitekturteori, traumastudier og monsterteori, noe som gir en dypere forståelse av morens opplevelse i moderne film.