Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser
Produktbeskrivelse
Boken "Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser" henvender seg til ansatte i universitets- og høyskolesektoren samt andre som ønsker å sikre kvaliteten i utdanningen. Ledelse i utdanningssektoren kan være en kompleks oppgave der lederne må balansere ulike interesser samtidig som de opprettholder høye standarder for faglighet og akademisk frihet. Det er delte meninger om hva som utgjør god utdanningsledelse, og mens litteraturen ofte presenterer normative idealer, er det mindre fokus på empirisk forskning om praktisk utøvelse av ledelse. I denne omfattende boken, som består av 12 kapitler, presenteres både forskning, teori og praktiske eksempler som belyser utdanningsledelse. Forfatterne deler ærlige og usminkede historier fra sin egen ledelsespraksis, inkluderer erfaringer fra arbeid i lederteam, utvikling av innovative praksiser og fordeler ved samarbeid med studenter. De diskuterer også hvordan ulike styringsideologier kan skape spenninger og hvordan utdanningsledere kan navigere mot legitime kompromisser mellom ulike behov og interesser. Boken gir en dypere forståelse av både utfordringer og gleder i utdanningsledelse, fra nivået av studieprogramledere til rektorer. Den gir innsikt i hvordan utdanningsledere kan operere i et komplekst landskap og hvordan de kan utvide sitt handlingsrom for ledelse i det norske utdanningssystemet, som er tett knyttet til den internasjonale konteksten.