Boken "Uteskoledidaktikk" utforsker hvordan alternative læringsarenaer kan berike elevenes læringsopplevelse. Klasserommet har lenge vært den mest benyttede læringsplassen, men det er tydelig at vi i mange tilfeller trenger å utvide våre horisonter for å oppnå skolens læringsmål på en tilfredsstillende måte. Denne antologien samler ulike perspektiver om hvordan vi kan tilrettelegge for faglige aktiviteter i naturlige og konstruerte miljøer, og dermed øke det faglige læringsutbyttet. Når undervisning foregår utenfor klasserommet, åpnes mulighetene for tverrfaglig tilnærming, da de ulike fagene ofte smelter sammen i virkeligheten. Elever stiller ofte spørsmål om relevansen av de ulike fagene, og svaret er klart: Vi lever i en kompleks verden som er delt inn i fagdisipliner. Ved å knytte det teoretiske til det praktiske, gir vi elevene en dypere forståelse og mening med fagene de lærer. Denne boka oppfordrer til å ta i bruk læringsmuligheter utenfor de tradisjonelle rammene.