Group Analysis and Psychodynamic Group Therapy with Children and Adolescents: Creative, Innovative, and Practical Inspiration
Produktbeskrivelse
Barn er født inn i et sosialt miljø som de ikke selv har valgt. Fra tidlig barndom preges dette miljøet av ulike gruppeopplevelser som har en avgjørende rolle i å forme en persons sosiale liv og lærevillighet. Dette gjør gruppeopplevelsen til et ideelt rammeverk for terapeutisk og pedagogisk arbeid, spesielt med barn og ungdom. Denne boken presenterer en rekke praktiske forslag til hvordan grupper kan benyttes som et hjelpsomt og støttende medium, for eksempel i grupper for foreldre og spedbarn/lite barn, grupper for foreldre og omsorgspersoner, samt grupper med barn eller ungdom. Videre utforsker den også forebyggende gruppearbeid i skolene. Bidragene gir innsikt i mangfoldet og kompleksiteten i det konseptuelle, gruppedynamiske arbeidet med grupper av barn, ungdom og foreldre, og viser hvordan dette arbeidet kan være vellykket i polikliniske settinger, klinikker, ungdomstjenester, veiledningssentre og skoler. Kombinasjonen av grunnleggende og anvendt kunnskap gjør denne antologien til et uvurderlig referanseverk for alle praktikere.