I den litterære verden er det sjelden noe som kan måle seg med spenningen ved å åpne en ny bok av David Markson. Fra Wittgensteins kvinne til Reader's Block, Springer's Progress og This Is Not a Novel, har han gledet og forbløffet lesere i flere tiår. Hans siste mesterverk, Vanishing Point, tar oss med på en reise der en eldre forfatter (identifisert kun som 'Forfatter') forsøker å forvandle skoesker fylt med notekort til en roman. Gjennom denne prosessen vil han forbløffe oss med en imponerende parade av avsløringer om de utfordringer, uhell, absurde situasjoner og ofte tragiske aspekter ved den kreative tilværelsen. Samtidig prøver han sitt beste (sier han) å holde seg unna historien. Naturligvis vil han mislykkes i dette, ofte makter han å trekke seg til side, men forblir likevel uomtvistelig sentral gjennom hele fortellingen, inntil han uunngåelig feies inn i narrativets begynnelse og sjokkerende klimaks. Dette er en roman om både død og latter, samt en ekstraordinær intellektuell rikdom.