Boken "Veiledning i høyere utdanning" tar for seg temaet veiledning i akademiske miljøer fra et forskningsetisk perspektiv. Gjennom en kombinasjon av teoretiske perspektiver, empirisk forskning, og casebeskrivelser, utforsker forfatteren hvordan forskningsetiske retningslinjer kan fremme både kvaliteten på veiledningen og forskningsetikkens betydning. Veiledningen skal ikke bare hjelpe kandidaten med å produsere arbeid av høy kvalitet, men også være en læringsprosess i seg selv. Det er viktig å påpeke at ansvaret for en vellykket veiledning ikke kun hviler på veilederen, men er et delt ansvar mellom kandidaten, veilederen, kolleger, og den institusjonelle strukturen. Forfatteren identifiserer fire grunnleggende prinsipper for ansvarlig veiledning: pålitelighet, ærlighet, respekt, og ansvarlighet. "Veiledning i høyere utdanning" tilbyr et nyttig fundament for å diskutere og reflektere over virkningen av forskningsetikk i både forskning og veiledning. Boken er særlig relevant for veiledere og studenter i høyere utdanning, samt for ledere i utdanningsinstitusjoner som håndterer spørsmål knyttet til forskningsetikk og veiledning.