Antologien 'Veiledningspraksiser i bevegelse' presenterer et bredt spekter av perspektiver på utdanning, som spenner fra grunnutdanning av lærere til nye læreres erfaringer, samt kunstnerisk veiledning og karriererådgivning i videregående skole. Til tross for de varierte perspektivene samles artikkelforfatterne av et felles mål: å utvikle praksisveiledningen innen skolens og utdanningens rammer. De utfordrer det etablerte og utforsker hva som ofte oppfattes som 'normalt' eller 'vanlig', med sikte på å legge til rette for nødvendige transformasjoner i måten vi tenker om læring. Gjennom artiklene i denne antologien belyses ulike 'bevegelser' i veiledningspraksisen, både basert på moderne teorier, resultater fra internasjonal og nasjonal forskning, samt erfaringsbaserte innspill fra forsknings- og utviklingsarbeid. En markant trend viser en overgang fra å betrakte veiledning som en reaktiv relasjon mellom veileder og student, til en mer dynamisk tilnærming hvor gruppebaserte og samarbeidende veiledningsmodeller står i sentrum. Her får team muligheten til sammen å utvikle sin profesjonelle kompetanse. I det kommunikative rommet mellom veileder og student oppstår læringssløyfer når de sammen undersøker nye muligheter for vekst og læring. Antologien henvender seg til veiledere på tvers av ulike kontekster, med et særskilt fokus på veiledere innen lærerutdanning. Både Gunnar Engvik og Anna-Lena Østern er erfarne lærerutdannere og forskere ved Program for lærerutdanning ved NTNU, og de bringer med seg verdifull kunnskap og innsikt fra deres omfattende erfaring med veiledningspraksis.