Boken "Velferdens organisering" utforsker hvordan moderne helse- og velferdsreformer bygger på troen på at kontinuerlige endringer i organisasjonsstrukturer kan forbedre tjenestetilbudet. Men hva ligger faktisk til grunn for gode organiseringer? Hvilke forestillinger, argumenter og strategier former utviklingen av velferdsorganisasjoner? De menneskebehandlende enhetene i velferdsstaten står overfor stadig nye reguleringer og krav til effektivitet. Samtidig er de vanskelige problemene de håndterer ofte uregjerlige, uforutsigbare og krever tverrfaglig tilnærming. Gjennom boken belyses hvordan ulike krav til organisering, ledelse og styring av menneskebehandlende arbeid fører til krysspress både i politiske beslutningsprosesser og i møtet mellom befolkningen og tjenesteyterne. Forfatteren tar for seg eksempler fra ulike prosjekter knyttet til utvikling og omorganisering, inkludert bedriftsinspirerte effektiviseringstiltak, evidensbasert prosedyreutvikling og koordineringstiltak innen NAV. Dette gir leseren en dypere forståelse av de komplekse dynamikkene i velferdssektoren.